FAQ

Find svar på de oftest stillede spørgsmål

Ofte stillede spørgsmål

En vedligeholdelsesplan er et styringsredskab til bestyrelsen eller administratoren af en boligforeningen, som hjælper med at holde overblik over, hvilke vedligeholdelsesopgaver, der skal foretages hvornår.

Typisk bliver planen udarbejdet for en 10-årig periode. På den måde, ved man hele tiden hvilke opgaver der skal prioriteres, på hvilken tid af året og hvad det vil koste.

Som udgangspunkt er følgende dele omfattet af bekendtgørelsen om vedligeholdelsesplaner:

  • Vinduer, døre, tag, kælder og facader
  • Varme-, vand-, gas, og el-installationer
  • Porte, trapper og etageadskillelser
  • Bad, køkken og ventilation
  • Afløb og kloakker

Det er meget forskelligt fra ejendom til ejendom, hvor lang tid det tager for vores byggesagkyndige at lave en grundig gennemgang.

Normalt tager registreringen af ejendommen omkring 1 dag. Herefter skal rapporten udarbejdes, det tager ca. 2-3 dage.

Vi bestæber os således på at kunne levere vedligeholdelsesrapporten ugen efter gennemgangen af bygningen.

Normalt er vedligeholdelsesplanen noget som bestyrelsen i ejer- eller andelsforeningen har liggende. De bruger vedligeholdelsesplanen når de skal planlægge bygnings drift. Derudover er planen en del af budgetplanlægningen som bestyrelsen og administrator udfører årligt.

Endeligt bruges en vedligeholdelsesplan ofte ved salg af lejligheder i ejendommen. På den måde kan kommende ejere se hvad der i fremtiden skal ske af vedligehold på bygningen.

Vedligeholdelsesplanen udføres af en byggesagkyndig.

En byggesagkyndige har en stor viden om vedligehold af bygninger og kan derfor rådgive om valg af produkter, tidsrammer for hvornår bygningen skal vedligeholdes, samt hvad det vil koste.

Den byggesagkyndige kan også rådgive om midlertidige eller alternative løsninger, hvis foreningen er lidt økonomisk presset og derfor har brug for mere tid til at samle pengene sammen.

I en normal vedligeholdelsesplan er det kun fælleseje der besigtiges. Men hvis i ønsker det, kan en vurdering af enkeltlejligheder godt tilføjes.

Her vil vådrum og køkkener, el- og varmeinstallationer i lejligheden blive gennemgået.

Vedligeholdelses­planen giver jer

  • Ejendomstilstands­analyse

    Et professionelt overblik over ejendommens tilstand

  • Vedligeholdelses­budget

    Et 10-årigt økonomisk vedligeholdelsesbudget

  • Økonomisk Vedlige­holdelsesforde

    En større økonomisk gevinst af vedligeholdelseskronerne

  • Prioriteret Vedlige­holdelse

    En tydelig prioritering af løbende vedligeholdelsesopgaver

  • Bestyrelses­rapport

    En brugervenlig rapport til bestyrelsesarbejdet

  • Håndværker­anbefalinger

    Anbefalinger til valg af håndværkere

Læs vores anmeldelser

Det siger vores kunder

Kompetente og imødekommende

Kompetente og imødekommende medarbejdere. Vi har arbejdet sammen med Vopa ejendomsadministration igennem de sidste 4 år og også valgt at bruge dem, til at bistå os, i forbindelse med udskiftning af vandrørene. Der har været nogle udfordringer med håndværkerne undervejs, men vi er kommet i mål og har været glade for den hjælp og vejledning vi har fået hos Vopa.

Bund solid rådgivning

Vores rådgiver hos VOPA har hjulpet og rådgivet vores andelsforening i tykt og tyndt vedr. vedligeholdelse, akut opstået bygningsskader, vandskader og meget meget mere.
Vi vender os til VOPA for rådgivning for stort set alt der vedrører vores bygninger.

En administrator der vil deres kunder det bedste

Man skulle tro at det er en lang og svær proces at skifte administrator, men i dette tilfælde er det gået helt smertefrit. I bestyrelsen tillægger vi denne ‘smertefri process’ VOPA og det team der har hjulpet os igennem. VOPA har givet sig god tid til at sætte sig ind i vores situation og der er blevet taget godt hånd om de udestående sager vi har haft.
Jeg kan kun herfra, med god samvittighed, tillade mig at give top karakter.

Varm anbefaling

Vi har fået VOPA som administrator, og det har virkelig været godt. De er meget professionelle, venlige, fleksible og imødekommende. Det har helt klart givet vores ejendom merværdi i form af at bygningen nu er i bedre stand samt at dokumentation og styring af foreningen er mere professionelt drevet. Kan varmt anbefale dem.

Kompetente og imødekommende

Kompetente og imødekommende medarbejdere. Vi har arbejdet sammen med Vopa ejendomsadministration igennem de sidste 4 år og også valgt at bruge dem, til at bistå os, i forbindelse med udskiftning af vandrørene. Der har været nogle udfordringer med håndværkerne undervejs, men vi er kommet i mål og har været glade for den hjælp og vejledning vi har fået hos Vopa.

Bund solid rådgivning

Vores rådgiver hos VOPA har hjulpet og rådgivet vores andelsforening i tykt og tyndt vedr. vedligeholdelse, akut opstået bygningsskader, vandskader og meget meget mere.
Vi vender os til VOPA for rådgivning for stort set alt der vedrører vores bygninger.

En administrator der vil deres kunder det bedste

Man skulle tro at det er en lang og svær proces at skifte administrator, men i dette tilfælde er det gået helt smertefrit. I bestyrelsen tillægger vi denne ‘smertefri process’ VOPA og det team der har hjulpet os igennem. VOPA har givet sig god tid til at sætte sig ind i vores situation og der er blevet taget godt hånd om de udestående sager vi har haft.
Jeg kan kun herfra, med god samvittighed, tillade mig at give top karakter.

Varm anbefaling

Vi har fået VOPA som administrator, og det har virkelig været godt. De er meget professionelle, venlige, fleksible og imødekommende. Det har helt klart givet vores ejendom merværdi i form af at bygningen nu er i bedre stand samt at dokumentation og styring af foreningen er mere professionelt drevet. Kan varmt anbefale dem.

Kontakt os og få et uforpligtende tilbud