FAQ
Find svar på de oftest stillede spørgsmål
Find svar på de oftest stillede spørgsmål
En vedligeholdelsesplan er et styringsredskab til bestyrelsen eller administratoren af en boligforeningen, som hjælper med at holde overblik over, hvilke vedligeholdelsesopgaver, der skal foretages hvornår.
Typisk bliver planen udarbejdet for en 10-årig periode. På den måde, ved man hele tiden hvilke opgaver der skal prioriteres, på hvilken tid af året og hvad det vil koste.
Som udgangspunkt er følgende dele omfattet af bekendtgørelsen om vedligeholdelsesplaner:
Det er meget forskelligt fra ejendom til ejendom, hvor lang tid det tager for vores byggesagkyndige at lave en grundig gennemgang.
Normalt tager registreringen af ejendommen omkring 1 dag. Herefter skal rapporten udarbejdes, det tager ca. 2-3 dage.
Vi bestæber os således på at kunne levere vedligeholdelsesrapporten ugen efter gennemgangen af bygningen.
Normalt er vedligeholdelsesplanen noget som bestyrelsen i ejer- eller andelsforeningen har liggende. De bruger vedligeholdelsesplanen når de skal planlægge bygnings drift. Derudover er planen en del af budgetplanlægningen som bestyrelsen og administrator udfører årligt.
Endeligt bruges en vedligeholdelsesplan ofte ved salg af lejligheder i ejendommen. På den måde kan kommende ejere se hvad der i fremtiden skal ske af vedligehold på bygningen.
Vedligeholdelsesplanen udføres af en byggesagkyndig.
En byggesagkyndige har en stor viden om vedligehold af bygninger og kan derfor rådgive om valg af produkter, tidsrammer for hvornår bygningen skal vedligeholdes, samt hvad det vil koste.
Den byggesagkyndige kan også rådgive om midlertidige eller alternative løsninger, hvis foreningen er lidt økonomisk presset og derfor har brug for mere tid til at samle pengene sammen.
I en normal vedligeholdelsesplan er det kun fælleseje der besigtiges. Men hvis i ønsker det, kan en vurdering af enkeltlejligheder godt tilføjes.
Her vil vådrum og køkkener, el- og varmeinstallationer i lejligheden blive gennemgået.
Se alle vores gode anmeldelser på trustpilot
Klart anbefalingsværdig for andre små andelsboligforeninger
Overgangen til VOPA har været gnidningsfri, og det har været betryggende at være i tæt kontakt omkring forløbet. Yderst professionelle medarbejdere som lytter og rådgiver iht. den gældende situation. Yderligere yder VOPA en super god byggerådgivningsservice, hvilket vi har været glade for. Samtidig er VOPA billigere end mange administratorer, hvilket dog ikke ses i den service man får!
Vi fik udarbejdet en vedligeholdelsesplan fra Vopa i sommers. Deres byggesagkyndig var behagelig og grundig med tingene. Vi har efterfølgende brugt dem som rådgivere på vores kommende altanprojekt. Kan kun give firmaet mine bedste anbefalinger.
Fra først møde med VOPA Egendomsadministration har der været en god dialog, de har været meget imødekommende med vores Ønsker og nu bruger vi dem som Bygningsvejleder samt Administration i Vores Andelsforening.
Vi er glade for samarbejdet.
Mange tak for overskuelig vedligeholdesplan (incl estimerede udgifter) og fremmøde på generalforsamling. Begge dele gav konstruktiv snak og planlægning i vores ejerforening. Nu er alle i vores ejerforening klar over at vores ejendom trænger til renovering NU.
Effektivt og kompetent arbejde. Vi sparede rigtig mange penge i foreningen på at Vopa gav os rådgivning.
Det er en rigtig flot rapport I har lavet til os.
I vores lille andelsbolig forening har vi nu noget at arbejde med. Det er nemt at overskue og virkeligt professionelt lavet.
Tak for det.
Har allerede anbefalet Vopa til en anden forening.
Et professionelt overblik over ejendommens tilstand
Et 10-årigt økonomisk vedligeholdelsesbudget
En større økonomisk gevinst af vedligeholdelseskronerne
En tydelig prioritering af løbende vedligeholdelsesopgaver
En brugervenlig rapport til bestyrelsesarbejdet
Anbefalinger til valg af håndværkere